تبلیغات
صفا - 5 راه کاهش خستگی چشم در برابر مانیتور
 
صفا
مرکز آموزش صفا

5 راه کاهش خستگی چشم در برابر مانیتور

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در طول روز ساعت‌ها به صفحه نمایشگرتان خیره می شوید و تاکنون مشکلاتی از قبیل: سوزش چشم، درد گردن، تاری دید و ضربان سر را تجربه کرده اید، بهتر است بدانید ، شما مشکل رایجی با نام “خستگی چشم” دارید! در واژه‌نامه پزشکی این بیماری با عنوان “سندرم بینایی کامپیوتر” شناخته می شود و علت این بیماری هم به خاطر نور پس زمینه نمایشگر و خیره نگاه کردن به یک صفحه نمایش برای مدت طولانی است.

روش های درمان سریع این مشکل خوردن قرص ایبو پروفن و تمرینات چشمی است. اما در اینجا قصد داریم راهکارهایی برای پیشگیری از بروز این بیماری را به شما نشان دهیم.

۱-موقعیت مانیتور خود را تنظیم کنید
انجام دادن یک سری تنظیمات جزئی در محل قرارگیری مانیتورتان می توانند به راحتی مشکلات چشمی ناشی خیره شدن به آن را کاهش دهد. برای راحتی بیشتر در بینایی، مانیتور باید ۲۰ تا ۳۰ اینچ از چشمان شما فاصله داشته باشد. علاوه بر آن بالاترین قسمت مانیتور باید درست هم سطح چشمانتان باشد طوریکه برای دیدن صفحه مانیتور خود مجبور باشید به پایین نگاه کنید نه به بالا.

اگر مدل مانیتورتان به گونه ای است که نمی توانید آن را بالا ببرید می‌توانید از بالابرهایی که به همین منظور ساخته شده و یا حتی کتاب‌هایی قدیمی که جلد گالینگور دارند استفاده کنید.

۲- روشنایی صفحه را تنظیم کنید
اگر نور محل کارتان بیش از حد مصنوعی یا طبیعی باشد ممکن است خیرگی به مانیتورتان بدهد که خیلی سریع چشمان شما را خسته کند. بنابراین اگر امکانش وجود دارد تمام نورهای فلورسنت اطرافتان را خاموش کنید و مانیتورتان را در محلی قرار دهید که نور طبیعی به هر گوشه آن بتابد. نور هرگز نباید مستقیما از پشت یا از جلو به مانیتور بخورد.
بهتر است از لامپ‌های زمینی یا رومیزی استفاده کنید که از دو طرف به مانیتورتان بتابد. به این ترتیب می‌توانید از خسته شدن چشمان خود جلوگیری کنید.

۳- از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید
هر ۲۰ دقیقه یکبار به شی ای که در ۲۰ فوتی شما (۶-۷ متری) قرار گرفته است به مدت ۲۰ ثانیه خیره شوید. این روش که از سایت labnol.org گرفته شده می تواند به عنوان ورزش چشم عمل کند و پس از مدتها خیره شدن به نور پس زمینه مانیتور ، استراحتی به چشم ها بدهد.
اگر فراموشتان می‌شود که هر ۲۰ دقیقه یکبار این کار را انجام دهید بهتر است از ریمایندرهایی مثل BreakTaker برای ویندوز و یا Time Out برای مک استفاده کنید.

۴-از عینک‌های مخصوص استفاده کنید
همواره در هنگام کار با کامپیوتر، نور طبیعی با نور مصنوعی ترکیب شده و فشار غیر قابل اجتنابی را به چشمان شما تحمیل می‌کند. یکی از راه حل های این مشکل استفاده از عینک های گونار است. این عینک‌های مخصوص که بیشتر به کمک گیم بازها می آید برای جبران نور آبی خیره کننده مانیتور از شیشه هایی به رنگ زرد استفاده و همچنین با ایجاد بزرگنمایی خفیفی در سطح عدسی خواندن متن‌ها را ساده‌تر می کنند (حتی کسانی که برای خواندن عینک نمی‌زنند می توانند از این عینک ها استفاده کنند)

قیمت گونار حدود ۸۰ دلار است اما می تواند تفاوت بزرگی را برای شما ایجاد کند این عینک ها همچنین طرح ها و مدل ها متنوعی دارند.

۵- وضعیتی را برای خود فراهم کنید که برای چشمانتان راحت‌تر است
وقتی که وسایل مورد نیاز برای کارتان در نقاط مختلف میزتان قرار داشته باشد ، چشم های شما مجبور است مرتبا برای نگاه کردن به فواصل مختلف، خود را تنظیم کند. برای درست کردن این وضعیت کیبرد خود را مستقیما جلوی مانیتورتان قرار داده و آنچه را باید بخوانید در نگهدارنده‌های مخصوص کاغذ و در مجاور خود بگذارید.

سلامتی چشم





نوع مطلب : مطالب آموزشی و خواندنی، 
برچسب ها : راه، کاهش، خستگی، چشم، خواب آلودگی، نکات سلامتی، سلامت،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 23 شهریور 1396 09:09 ب.ظ
Great information. Lucky me I recently found your site by accident
(stumbleupon). I have saved as a favorite for later!
دوشنبه 30 مرداد 1396 12:05 ب.ظ
Woah! I'm really loving the template/theme of this blog.
It's simple, yet effective. A lot of times it's difficult
to get that "perfect balance" between superb usability and appearance.
I must say that you've done a awesome job with this.
In addition, the blog loads very quick for me on Safari.
Excellent Blog!
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 06:43 ب.ظ
It's perfect time to make a few plans for the longer term and it is time to be happy.

I've read this publish and if I could I want to suggest you few fascinating
things or tips. Maybe you could write next articles relating to this
article. I want to learn even more things about it!
یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 03:19 ق.ظ
Appreciate this post. Will try it out.
دوشنبه 28 فروردین 1396 05:38 ب.ظ
I am really glad to read this blog posts which includes tons of valuable data, thanks
for providing such data.
پنجشنبه 24 فروردین 1396 05:48 ق.ظ
Can you tell us more about this? I'd want to find out some
additional information.
جمعه 11 فروردین 1396 06:11 ق.ظ
I think this is among the most significant info for me. And i am glad reading your article.
But want to remark on few general things, The website style is ideal, the articles is really excellent : D.
Good job, cheers
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





درباره وبلاگ


شما در مرکز آموزشی صفا میتوانید مطالب آموزشی در رابطه با موضوعات مختلف را بخوانید.

مدیر وبلاگ : sinas1 & darkness
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
بالای صفحه